Om föreningen

I Brf Gula Husen ingår fastigheterna Smokingen 1 och 2, som består av fyra hus med tre trapphus i varje. Sammanlagt är det 202 lägenheter, hyreslokaler, gårdshus och garage med en yta på drygt 22 000 kvm. Inflyttning i området började hösten 1981.

Häggvik med omnejd

Häggvik ligger knappt 20 minuters kollektivresa från Stockholm, men är ändå en lugn och behaglig plats.

Det är nära till både buss och pendeltåg. Till Häggviks station är det drygt 100 meter med tät pendeltågstrafik söderut mot Stockholm City och vidare samt norrut mot Märsta, Arlanda och Uppsala.

I Häggviks centrum, alldeles intill Gula Husen, finns några affärer, restauranger och annan service. På gångavstånd söderut finner du Häggviks handelsplats där det finns affärer, restauranger och stormarknader.

I närområdet finns det ett antal olika grönområden. Både Norrviken och Edsviken erbjuder bad på sommaren och skridskoåkning på vintern. En knapp kilometer bort ligger sjön Norrviken med en välutrustad kanotklubb som hyr ut kanoter och kajaker sommartid, långfärdsskridskor vintertid. Ligger isen tjock så underhålls den av kommunen för skridskoåkning, ett mycket populärt utflyktsmål vintertid.

Vid norra änden av Edsviken ligger Edsbergs slott och slottspark. Här finns långa promenadvägar längs vattnet, utegym och välbesökta gröna fält för picnick och bad.

Edsbergs Sportfält med skidbacke, motionsspår, fotbollsplaner och tennishall ligger lite drygt 2 km österut. På andra sidan E4:an, ca 1 km bort, breder Järvafältets naturreservat ut sig med Bögs gård och Väsby gård närmast. Här finns turer med häst och vagn, besök på bondgård och ett stort naturreservat med ett rikt fågelliv.

Bostadsrättsföreningen

Alla boende i föreningen har tillgång till tvättstugor, föreningslokal, bastu, snickarbod, tennis/bollplan, boulebana och lekplats. Se områdeskarta här.

Bilplatser för uthyrning finns dels vid garaget vid Häggviksvägen 15, med 68 platser inomhus och 69 platser utomhus plus två platser med laddstolpe. Det finns även platser vid järnvägsparkeringen, 30 garage och 33 utomhus. Drygt 100 av platserna har eluttag för kupé/motorvärmare. Till alla platser tillämpas separat kösystem. Det finns 8 gästparkeringar vid järnvägsparkeringen. Det finns även några MC-platser i garaget och på parkeringsdäcket.

Det finns flera cykel- och mopedgarage inom föreningen.

I föreningens lokaler finns bland annat förskoleverksamhet.

Föreningen har avtal med Tele2 gällande bredband, telefonabonnemang och digitalt tv-utbud, som ingår i månadsavgiften till BRF Gula Husen.